Uitstroomprofiel van Bedrijfskunde

Communicatie-professional

Als communicatieprofessional ben je belangrijk voor het bedrijfsleven. Jij weet hoe je de doelgroep aanspreekt. Jouw creativiteit gebruik je voor het maken van sterke content waarmee je de doelgroep in beweging zet!

Associate degrees Academie Bedrijfskunde Communicatie-professional

De opleiding

Communicatieprofessional is een uitstroomprofiel van de opleiding Bedrijfskunde. Dat betekent dat we je opleiden als bedrijfskundige met de nadruk op communicatie. Je leert hoe je goede content maakt voor sites, blogs, vlogs, social media, persberichten en brochures. Voor verschillende doelgroepen. Ook ga je met campagnes aan de slag om klanten aan het bedrijf te binden of aan te zetten tot actie. Je oefent in het presenteren van ideeën en overtuigen van anderen. Hoe krijg je collega’s en klanten enthousiast?

Programma en stage

Een groot deel van de opleiding is voor alle uitstroomprofielen van Bedrijfskunde gelijk. Je krijgt vakken als: organisatiekunde, economie, projectmanagement, proces- en informatiemanagement, finance, persoonlijk leiderschap en verandermanagement.
Je gaat direct aan de slag in de praktijk. Je brengt de processen van een bedrijf in kaart aan de hand van de Lean-methodiek. Je kunt hierin ook een extra examen doen. Je ontvangt dan het certificaat Orange Belt Lean, waar bedrijven enthousiast over zijn.

1 dag in de week is gereserveerd voor je uitstroomprofiel: Communicatieprofessional. Je leert dan wat communicatie precies betekent, welke taken hierbij komen kijken en hoe organisaties het gebruiken. Ook ga je aan de slag met het bedenken van promotiemiddelen voor een bepaalde doelgroep. Zo kan het zijn dat je een concept bedenkt en presenteert voor een nieuw festival. Daarnaast leer je over SEO en SEA, vaardigheden die een communicatieprofessional goed van pas komen!

Stage: laatste 10 weken van jaar 1
Tijdens je stage ga je een bestaand proces analyseren, adviseren en presenteren. Denk aan een werkproces van een afdeling Productie, Marketing, Sales, Inkoop, Administratie of zelfs HRM. Je krijgt hierbij hulp van een praktijkbegeleider en een docent. Je zoekt zelf je stageplek, maar kunt gebruik maken van het grote netwerk dat wij als academie hebben.
Je gaat dieper in op organisaties en het verbeteren van processen. Je leert de koppeling te maken tussen het zo goed mogelijk inrichten van processen en de strategische keuzes die een organisatie maakt. 

1 dag in de week is gereserveerd voor je uitstroomprofiel: Communicatieprofessional. Je gaat aan de slag met jouw vaardigheden op het gebied van de Nederlandse taal. Je leert foutloos Nederlands te schrijven, de juiste ‘tone of voice’ te raken bij jouw doelgroep, jouw idee optimaal te pitchen en je gaat content ontwikkelen waar een opdrachtgever echt iets aan heeft. 

Afstudeerstage: laatste half jaar van jaar 2
Je draait mee als volwaardig medewerker. Zo krijg je te maken met klanten, inkoop, marketing, sales en hopelijk met de gezellige vrijdagmiddagborrels. Daarnaast doe je een praktijkgericht actieonderzoek en ga je een probleem oplossen bij een opdrachtgever. Als eindproduct schrijf je een concreet advies dat je presenteert tijdens de verdediging. De stageplek zoek je zelf, maar je kunt gebruik maken van het grote netwerk dat wij als academie hebben.

Past de opleiding bij jou?

Jij hebt vooral gevoel voor taal, maar ook voor beeld en je bent creatief. Je ziet jezelf als verbinder tussen jouw afdeling en de afdelingen waarmee je samenwerkt. Je vindt het leuk om oplossingen te bedenken voor problemen en te laten zien dat ze ook écht werken. Je kunt goed organiseren en je bent analytisch, ondernemend, veelzijdig, kritisch en creatief. En je houdt ervan om samen te werken.

Wat zeggen studenten?

Luna Disco

"Het is echt heel leuk om promotiemiddelen te ontwerpen en je krijgt daar ook volledig de vrijheid in."

Toelating

Check of je voldoet aan de toelatingseisen van de opleiding Bedrijfskunde.
Met een mbo 4-opleiding ben je automatisch toelaatbaar voor deze opleiding.
Je bent met elk profiel direct toelaatbaar.
Je bent met elk profiel direct toelaatbaar.

Je bent 21 jaar of ouder en voldoet niet aan de toelatingseisen. Dan kun je deelnemen aan een toelatingsonderzoek, afgenomen door Aob Compaz. Lees hoe je dit in gang zet en wat het kost.

Na de opleiding

Bedrijven zijn blij met jou, want de opleiding Bedrijfskunde en het profiel Communicatieprofessional sluiten perfect aan op de behoefte van organisaties. Dit komt doordat we bij het ontwikkelen van de opleiding nauw samenwerken met de praktijk. 

Dit is straks jouw profiel:

  • Je bent taalvaardig en vindt de juiste toon voor interne en externe communicatie
  • Je bent creatief en maakt spraakmakende content
  • Je weet wat er speelt in jouw bedrijf en waar verbeterkansen liggen op het gebied van communicatie
  • Je hebt feeling met moderne communicatiemiddelen en neemt jouw collega’s hier enthousiast in mee
  • Je adviseert collega's op het gebied van communicatie
  • Je werkt samen met marketing en zet on- en offline communicatie op het juiste moment in

Doorstuderen

Een Associate degree is een prima opstap voor een bachelor! Met de op maat gemaakte programma's van Avans Hogeschool en HZ University of Applied Sciences, haal je in 2 jaar ook nog je bacheloropleiding. Dit zijn je opties na de Associate degree Bedrijfskunde: