3 mei 2021
In de media

Leerlingen Markland doen meesterproef voor onze academie

Meesterproef voor Associate degrees Academie

Havo5-leerlingen Simon Zonligt, Luuk Asmus, Mees Willemsen en Semmy Terlouw ontwierpen voor hun meesterproef een heuse combinatiemachine. Deze zogenaamde optitron kan 3D-printen, laseren, graferen en is daarnaast een CNC-machine is die voldoet aan alle wensen en eisen van onze docent Engineering Jeffrey Dam.


Tijdens hun zoektocht naar een geschikte opdracht voor hun meesterproef kwamen de havo-eindejaarsstudenten Simon, Luuk, Mees en Semmy, via een gemeenschappelijke werkveldrelatie, uit bij Jeffrey Dam, docent van de Associate degrees academie in Roosendaal. Zijn hulpvraag bleek direct aan te sluiten bij de interesses van de leerlingen. Vanwege Corona ondervinden de Engineering-studenten namelijk een probleem. Wanneer zij druk bezig zijn geweest met een projectopdracht, ontbreekt vaak de mogelijkheid om een model te maken op school vanwege de lockdownmaatregelen. Dit model is het laatste deel van een project dat nodig is voor de wauw-factor richting de opdrachtgever. Thuis hebben studenten dus behoefte aan een machine die modellen kan maken en personaliseren door middel van frezen, 3D-printen en lasergraveren voor zo min mogelijk geld.


De projectvereisten

De Markland-leerlingen namen een enquête af, bezochten de academie en gingen met studenten in gesprek. Daaruit kwam veel belangrijke informatie naar voren. Bijvoorbeeld dat de machine niet meer mag kosten dan 850 euro en dat er een duidelijke handleiding bij moet. Er waren naast de eisen aan de mechanische aspecten van de machine ook nog een aantal onderwerpen die goed onderbouwd aan bod moesten komen. Bijvoorbeeld de keuze voor de hardware en de software.


Het eindresultaat

In april mochten de Markland-leerlingen hun meesterproef verdedigen tegenover hun docenten Cor van Leent en Hans Mouws en onze docent Jeffrey Dam. Aan de hand van een presentatie namen de leerlingen de docenten en opdrachtgever mee in hun verhaal en het doorgelopen proces. Uiteindelijk leidde dit alles tot een geweldig cijfer voor deze leerlingen, omdat ze erin geslaagd zijn een mooi, functioneel ontwerp te bedenken dat reëel haalbaar is binnen alle gestelde wensen en vereisten. Voor de studenten van de academie is een duidelijke handleiding gemaakt, zodat ze stapsgewijs de machine kunnen bouwen. Het oordeel van de docenten was dat de leerlingen hun presentatie goed hebben neergezet en de combimachine Optitron als ware vertegenwoordigers hebben ‘verkocht’.