Collega's vertellen

Thomas Hopstaken over zijn werk bij Ad-Academie

Thomas werkt als docent bij de opleiding Informatica en hij is ICTO-coach.

Thomas Hopstaken, docent Ad-academie

Thomas vertelt

Hoe ziet jouw werkdag eruit?

‘Ik vind het fijn om rond een uur of 8 op de academie te zijn. Dan ben ik er voor de drukte en kan ik nog wat voorbereiden op mijn lessen die in een ochtend- en een middagblok plaatsvinden. In de ochtend starten we om 9 uur. Meestal begin ik met maximaal 15 minuten instructie, daarna gaan de studenten zelf aan de slag. Na een uurtje pak ik het klassikaal weer op en geef ik uitleg, zodat ze weer verder kunnen werken. Tussendoor is er ruimte voor andere dingen, zoals nakijkwerk of ICT-vragen. Meestal ben ik een van de laatsten die het gebouw verlaat, zodat ik de laatste dingetjes lekker kan afmaken.’


Wat leer je van jouw werk?

‘Ik heb hier zelf gestudeerd en zie nu dat je als student soms best wel naïef kunt zijn. Dan dacht ik bijvoorbeeld: waarom krijgen docenten eigenlijk 3 weken nakijktijd? Nu zie ik dat werken als docent veel meer is dan lesgeven. Je bent bijvoorbeeld bezig met toetsing, kwaliteitszorg, onderwijs ontwikkelen, overleggen. Ik hou heel erg van mezelf uitdagen en innovaties doorvoeren. Maar in het onderwijs kun je altijd bezig blijven. Een belangrijk puntje daarbij is timemanagement; dat heb ik zeker geleerd als docent.’


Wat maakt jou eigenzinnig?

‘Wat ik supertof vind is dat we het curriculum van het eerste jaar vernieuwd hebben; studenten werken in een start-up omgeving waarin ze veel kennis online kunnen halen en vooral zelf aan de slag zijn. Dat betekent dat we meer coach zijn dan docent en vooral feedback geven op het werk van studenten. Daarnaast vind ik het leuk om op een creatieve en speelse manier te kijken naar hoe je iets overbrengt. Ik ga bijvoorbeeld wel eens het klaslokaal uit om de les in de parkeergarage te vervolgen.’


Hoe zoek jij de verbinding in je werk?

‘In mijn rol als ICT & Onderwijs-coach heb ik veel contact met andere collega’s, zowel binnen als buiten de academie. Ik ben eigenlijk een vliegende keep op ICT-gebied: ze kunnen bij mij terecht als ze vragen hebben over tools zoals Mentimeter of SkillsTown, daarnaast hou ik me ook bezig met het beheer van onderwijsapplicaties als Brightspace. En soms is het gewoon brandjes blussen, bijvoorbeeld even helpen bij een beeldscherm dat niet werkt of goed aangesloten is. Dat zijn voor mij kleine klusjes, die doe ik graag om anderen te helpen!’

Bekijk onze vacatures of lees verder op Werken bij